Tibiti - Soela - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Corsmit - WaarBenJij.nu Tibiti - Soela - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Corsmit - WaarBenJij.nu

Tibiti - Soela

Blijf op de hoogte en volg Lotte

17 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi bloggers,

Hier ben ik weer, omdat er gewoon zo veel te vertellen valt!
(Ik zit hier trouwens om 8 uur 's morgens in't zonnetje op ons terras en moet mij al kei hard insmeren omdat het hier zo warm is! Echt ZALIG!)

Dit weekend hebben we ons eerste tripje gemaakt naar Tibiti en Soela met de prettig gestoorde Dion (de plaatselijke reisgids) en werden we ondergedompeld in de natuur! Echt zalig!

We maakten dit tripje met de bewoonsters van ons huisje, dus 5 Belgische meisjes. We werden eerst door onze persoonlijke taxi 'den Dikken Brian' (echt een zalige kerel, die altijd vrolijk en goedkoop is!) opgehaald bij ons huisje en naar de plaats gebracht waar Dion stond met zijn busje. Oorspronkelijk is het busje ooit wit geweest denk ik, maar daar was nog maar weinig van de merken. Heel de onderkant zag rood van het rood zand waaruit de wegen buiten het centrum bestaan.

Aangezien Dion onze namen niet kon onthouden, noemde hij ons gewoon de hele tijd 'Wabliefjes', omdat wij blijkbaar heel veel wablief zeggen :). Aangezien ik iemand ben, die altijd de beestjes mist, kreeg ik op de duur de mooie bijnaam 'Mispoes'. Dion lag plat van het lachen toen hij mij zo begon te noemen. Nederlanders worden door hem 'Kaasjes' genoemd.

De eerste stop die we maakten was een soort plaatselijke zoo'tje waar we al heel veel mooie beestjes te zien kregen. Vooral veel kleurrijke vogels (papa, ge weet ni wa ge mist!), schildpadden en slangen. Voor we het wisten hing er een slang in onze nek, die het maar al te leuk vond om zich rond onze arm te draaien (zo'n slang is potverdekke echt een sterk beest!). Na hier een klein 1.5 uur te hebben rondgehangen en na het eten van een lekkere bami, gingen we dan echt op weg. We moesten eigenlijk vrij lang rijden (ik denk zo'n 4 uur), maar stopten af en toe eens om onze benen te strekken en te zwemmen in een plaatselijk kreekje. Ook kwamen we onderweg, in het midden van de jungle, een ijskarretje tegen. Iedereen was verbaasd dat die ijsjes echt fris waren, want de man reeds op zijn brommertje in de blakke zon.

Tegen een uur of 5 kwamen we aan op onze overnachtingsplaats. Hier stonden een paar palen in de grond en met behulp van een plastieken zeil was er een afdakje gemaakt. Hieronder zouden we onze hangmatten hangen en slapen. Enig probleem: Het zeil was gescheurd aan één kant, waardoor iemand zich moest opofferen om onder de blote hemel te slapen. Het had vrij hard geregend deze dag, maar het was wel helemaal opgeklaard. Dion verzekerde met een lach dat het niet meer ging regenen, dus ik 'offerde' mij op om onder de blote hemel te slapen. Uiteindelijk bleek dit zalig te zijn, want ik kon vanuit mijn hangmat de prachtige sterrenhemel en de maan zien.

Het werd vrij snel donker toen we waren aangekomen op onze slaapplaats en Dion maakte een kampvuurtje en bakte frietjes (echt lekkere!) en chickennuggats voor ons. Na het eten gingen we nog met een bootje varen om dieren te spotten in de nacht. Met onze pillampen zagen toch een paar vogels en een slangetje in de bomen hangen.

Na een heerlijk nachtje in de jungle (ik had verwacht dat ik niet veel ging slapen in de hangmat, maar eigenlijk heb ik geslapen als een engeltje. Ik was alleen vroeg wakker door alle geluiden van de dieren), gingen we weer op weg. We hebben een mooie wandeling doorheen de jungle gemaakt en enkele beestjes gezien (kikkers, vogels, een luiaard, aapjes, een waterspin,..). We gingen richting Soela, een stroomversnelling, maar toen we daar aankwamen, bleek ze bijna droog te zijn, omdat het hier de laatste tijd nogal weinig heeft geregend. Ondanks het feit dat er niet superveel water was, was het toch echt prachtig. Het was eigenlijk een open plek met veel rotsen, midden in het groen. We hingen hier een uurtje rond en gingen nadien opnieuw op weg naar de auto. Jammer genoeg was het nu al tijd om terug te keren naar huis. De tijd was echt gevlogen... Onderweg gingen we nog eten in hetzelfde tentje als tijdens de heenweg en nadien werden we opgehaald door een taxi die ons terugbracht naar ons huisje in de Stoelmanstraat. (Ik weet trouwens niet waar ze hier leren rijden, maar ze mogen hier van mij best wel wat meer tijd insteken!).
Moe, maar absoluut voldaan, kroop ik tegen 9 uur in bed.

Ondertussen hebben we hier ook het nachtleven verkend, want we zijn naar Havana Lounge, de plaatselijke discotheek, geweest. Echt supergrappig en voor ons vrij goeikoop! Nadat we waren afgezet, letterlijk en figuurlijk, door onze taxichauffeur (22 SRD (ongeveer 4 euro), terwijl we in de terugweg na enig overleg maar 7.5 SRD (nog geen 2 euro hebben betaald) konden we gratis binnenlopen. De discotheek zelf bevindt zich op het bovenste verdiep van een gebouw en een deel is niet overdekt, waardoor er een zalig terras is met zeteltjes waar je rustig iets kan drinken. Echt rustig gezeten hebben we niet, want de muziek is hier zalig en het feestgedruis is gewoon veel te leuk om in te staan. Op een bepaald moment begonnen een paar mannen van de plaatselijk bevolking (ook bekend als de studentenjagers) te battelen voor onze neus. Ik heb nog nooit mannen zo zien dansen, echt bangelijk. Na een avondje vol plezier en 33'ers aan nog geen 2 euro :), keerden we moe maar voldaan terug naar huis.

Vandaag is het Holy Pagwa, een Hindoestaanse feestdag, waarvoor iedereen verlof heeft gekregen op zijn stage. Vanaf 10 of 12 uur (afhankelijk van de plaats) beginnen hier overal in de stad festivalletjes en wordt er met gekleurd poeder en geuren gegooid. Ze hebben ons gewaarschuwd dat we oude, lichte kledij moeten aandoen die we nadien kunnen weggooien omdat je niet proper zal blijven. Ik ben benieuwd!

Zo dat was het weer. Tot de volgende!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Lees hier al mijn ongelofelijke en onvergetelijke avonturen in Paramaribo!

Actief sinds 27 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1944
Totaal aantal bezoekers 13211

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 18 Mei 2014

Suriname!

Landen bezocht: